Ročník III. | Na štrnástu cezročnú nedeľu 6.júla 2003 |
týždeň 28. |
|||
Svätý Cyril a svätý Metod | |||||
..........Svätý Otec Ján Pavol II. pridal
solúnskych bratov k sv. Benediktovi z Nursie, patrónovi Európy, a 31.
decembra 1980 ich vyhlásil za spolupatrónov celej Európy. Mali by sme
ich preto všetci dobre poznať. |
v jazyku našich predkov boli: "Iskoni bjä slovo, i slovo bjä u Boga
i Bog bjä slovo." Teda: "Na počiatku bolo Slovo a Slovo bolo
u Boha a to Slovo bolo Boh." |
||||
![]() |
|||||
Stredoeurópske katolícke dni
I. Nádej pre Európu 8. Mnohí vidia v budúcej Európe nádej, iní vnímajú skôr
nebezpečné tendencie. Jedni poukazujú na nové možnosti pokojného spolužitia
národov, kultúr a náboženstiev. Dúfajú, že pri riešení celosvetových problémov
zaznie spoločný hlas nášho kontinentu. Iní varujú pred Európou, ktorá
by svojimi hospodárskymi možnosťami mocensky ovládala chudobnejšie národy
a uzavrela sa do svojho bohatstva, pričom kriticky poukazujú na tendencie
vzdať sa kultúrnych a morálnych hodnôt, ktoré po stáročia patrili k cennému
kresťanskému dedičstvu Európy. Predovšetkým vidia, že dôstojnosť ľudského
života je ohrozovaná mnohorakými spôsobmi. 10. Vzhľadom na mnohé ohrozenia a výzvy by sme my kresťania mali čerpať novú nádej z hlbokých prameňov našej viery. Chceme si pripomínať kresťanské korene nášho svetadiela, pretože z kresťanského dedičstva žije Európa doteraz. Západná kultúra so všetkými svojimi výdobytkami v oblasti spoločenských hodnôt, ľudských práv, vedy a veľkých umeleckých diel vyrástla v podstate z evanjelia. Na základe tejto skutočnosti môžeme povedať, že aj pre nás dnes spočíva prameň nádeje v Kristovom evanjeliu. 11. Úlohou Cirkvi je prinášať svetu evanjelium nádeje. Ľudské dejiny sa napriek všetkým hrôzam neprepadnú do temnoty sebazničenia. Boh si ich nedá vytrhnúť z rúk. Boh zostáva Bohom, zostáva Vykupiteľom nekonečnej dobroty. Človek nie je jediným aktérom a smrť nemá posledné slovo. II. Kristus - naša nádej 12. Najprv si položme otázku, čo to vlastne je kresťanská nádej. Na čom je založená a k čomu nás zaväzuje. Nádej je predovšetkým postoj, bez ktorého si ľudský život nemožno predstaviť: chorý dúfa v uzdravenie, milujúci v opätovanú lásku milovaného, vojnou sužovaní dúfajú v mier. V živote každého jestvujú mnohé väčšie či menšie nádeje; kto už nemá žiadnu nádej - ak sa to vôbec môže prihodiť - ten viac nemôže žiť. |
13. Kresťanská nádej je však ešte niečo viac. V prvom rade je vertikálna. Ako je kotva, ktorá je odjakživa symbolom kresťanskej nádeje, spustená kolmo nadol a zachytená o morské dno, tak je aj kotva duše - a tou je nádej - pevne zakotvená v Bohu. Sväté písmo nám o nádeji hovorí: "Máme ju ako istú a pevnú kotvu duše, ktorá preniká až do vnútra za oponu, kam za nás vošiel ako predchodca Ježiš" (Hebr 6, 19 a nasl.); "Chválime sa nádejou na Božiu slávu" (Rim 5, 2); "Kristus vo vás, nádej slávy" (Kol 1, 27). Začiatkom tohto naplnenia je však radosť. Dejiny kresťanstva sa začínajú slovami "radujte sa". Evanjelium je radostná zvesť, ktorá nám daruje opravdivú nádej. Ježišovo posolstvo je evanjelium, lebo pochádza od toho, ktorý má kľúč k pravej radosti. Kresťanská radosť patrí práve tým, čo sa namáhajú a sú preťažení. Radosť je znamením milosti. Na takú radosť nás oprávňuje kresťanská nádej. Lebo Božia moc nám dáva život a budúcnosť. 14. Dar nádeje je pre kresťanov súčasne vždy aj úlohou. Sme vyzvaní a máme povinnosť denne sa cvičiť v božskej čnosti nádeje, aj keď sa mnohé zdá byť beznádejným. Spes contra spem (nádej proti každej nádeji) - to bol i pre mnohých utláčaných a prenasledovaných kresťanov v Európe jediný postoj, s ktorým dokázali napriek mnohým útokom zla dôstojne prežiť. Túto mocnú kresťanskú nádej však musíme žiť aj dnes, práve pri pomyslení na mnohé úlohy a výzvy Európy v politike, hospodárstve, kultúre a životnom prostredí. Pokračovanie v budúcom čísle
Liturgický kalendár 7.VII. pondelok sv.Anton Mária Zaccaria, kňaz Počas neprítomnosti Vdp.Mária Orbána v tomto týždni, bude ho zastupovať Vdp.Marián Brižka z Charity v Pezinku. Tel. 6412085 |
|||||
![]() |
||||||
Slovo na dnes
"Vtedy Peter pristúpil k Ježišovi a povedal mu: "Pane,
koľkokrát mám odpustiť svojmu bratovi keď proti mne zhreší? Snáď až sedemkrát?"
Ježiš mu odpovedal: "Hovorím ti, nie sedemkrát, ale sedemdesiatsedemkrát."
Matúš 18:21-22 Daj im ďalšiu šancu. .........Vždy daj druhým priestor aby sa
zmenili. Každý si zaslúži šancu zmeniť sa, tak im to dovoľ. Keď sme pod
tlakom, veci v nás vychádzajú na povrch a je také ľahké nesprávne hovoriť,
dospieť k zlému uzáveru a urobiť zlé rozhodnutie. Spomaľ - požiadaj Boha
o trpezlivosť a milosť. Nenúť druhých aby žili podľa ich minulosti keď
očakávaš, aby ti tú tvoju odpustili a zabudli na ňu. Čokoľvek zaseješ
vráti sa ti stonásobne. Biblické príbehy BOŽIA ZMLUVA S ABRAMON Gnl5 12 Potom, keď slnko zapadalo, doľahol na Abrama tvrdý
spánok. Hrôza a veľká tma ho prikvačila. Gn 15, 12-16 (1 Pt 1,7) |
.........Ťažkosti sa ľahšie znášajú, keď
vieme, že musia prísť, že si ich v istom čase vyžaduje určitý cieľ, a
potom pominú. Takto sa ľudia podrobujú napríklad operáciám. Na takúto
operáciu Pán pripravoval aj Abramovo potomstvo. Uzavrel s Abramom zmluvu
tak, ako sa uzatvárali zmluvy v Chaldejsku: zmluvné stránky prešli pomedzi
rozťaté obetné zvieratá na znak toho, že aj s nimi sa má stať to, čo s
tými zvieratami, ak zmluvu nedodržia. Abram všetko pripravil a v extáze
mu Pán povedal, že v jeho potomstve budú požehnané všetky národy, aj keď
jeho potomstvo bude musieť najprv trpieť štyristo rokov v otroctve. Utrpením
sa má očistiť a vyskúšať jeho viera, podobne ako sa čistí zlato v ohni. --------------------------------------------------------------...ktorý
vás z tmy povolal do svojho obdivuhodného svetla. Kedysi ste ani ľudom
neboli, a teraz ste Boží (1 Pt 2, 9-10) Aj naši slovanskí predkovia patrili medzi tých pohanov, ktorých Pán ponechal
na šmykľavej ceste hriechu (por. Ž 72), aby sa dovŕšila miera hriechov
tých, hriechu (por. Ž 72), aby sa dovŕšila miera hriechov tých, ktorí
sa rozhodli hrešiť (por. Gn 15, 16). Aby človek zostal človekom, Boh mu
musel ponechať slobodu. A ak chcel napriek všetkým hriechom predsa len
človeka spasiť, a to aj pohanov, a pritom mu ponechať slobodu, musel voliť
taký plán spásy, aký oznámil Abramovi: jeho potomstvo nechá štyristo rokov
trpieť, ostatných nechá hrešiť, ale nakoniec utrpením očistená viera jeho
potomkov sa stane záchranou pre celé ľudstvo. Tak aj v našom národe teraz
po tisícročiach prežívame, že nás nakoniec cez Abramovo potomstvo vedie
k spáse...
|
||||
![]() |
|||||
NÁVŠTEVA
|
Sv. Anton Mária Zaccaria, rehoľník, CRSP (* 1502
v Cremone, Taliansko; + 5.júla 1539 v Cremone, Taliansko). Univerzálne svedectvo... .........Roku 1530 prišiel
do Milána mladý lekár, v tom čase už i kňaz Anton Zaccaria. Mesto bolo
posadnuté diabolstvom peňazí. Nielen bohatí mešťania, ak i študenti, mládež,
ba i kňazi...
| |||||||